Home » Wasvoorschrift

Wasvoorschrift na polijst behandeling

Nu je (vracht)auto weer in topconditie verkeerd, wil je dit natuurlijk zo lang mogelijk behouden.
Hieronder geven wij u een handleiding hoe u het voertuig het beste kunt wassen, en zo lang mogelijk kunt genieten van de glanzende lak! 

 

 

 

 

  • Laat je auto niet in een wasstraat reinigen.
    Vaak worden in de wasstraat borstels gebruikt, die weer waskrassen veroorzaken.
  • Was je auto altijd met een washandschoen of spons.
  • Zorg dat de washandschoen vrij is van zand en vuil.
    Dus als je de handschoen laat vallen, Niet meer gebruiken voordat je deze grondig uitgespoeld hebt. 
  • Voor het beste resultaat gebruikt u een 2 emmer systeem met grit guard.
    Dit houdt in dat u 1 emmer gebruikt om de washandschoen uit te spoelen.
    En de andere emmer gebruikt u om de handschoen weer van sop te voorzien.
    Het grit guard zorgt er voor dat het vuil en het zand wat van de handschoen af komt naar de bodem zakt.
    Maar ook om de spons/washandschoen goed schoon te wrijven, zodat al het vuil er van af komt.

 

  • Eerst spuit u met een schuim beker of foam lans het voertuig in en laat deze een paar minuten intrekken, niet laten opdrogen en spuit het voertuig daarna goed af. De shiny Garage fruit snow of pre wash oil is hiervoor zeer geschikt. Een goede foam weekt vuil los waardoor er veel minder kans op krassen ontstaat tijdens het wassen. 
  • Gebruik voor de velgen een velgenreiniger die de ijzerdeeltjes van het remmen verwijdert Shiny garage D-tox bijvoorbeeld. 
    Borstel deze goed in alle randjes zodat u al het vuil verwijdert en spuit de velgen hierna grodig af met water. 
  • Gebruik voor het wassen een goede microfiber washandschoen en een PH neutrale shampoo. Hierdoor wordt de Wax of sealant op uw voertuig niet aangetast. Shiny garage orange shampoo, strawberry shampoo en pink gloss werken zeer fijn. 
  • Werk in delen en oefen geen druk uit op de washandschoen. Beweeg in rechte lijnen, dit voorkomt de zogenaamde swirls (waskrassen) 
  • Spuit hierna de auto weer goed af.
  • Werk bij voorkeur met het 2 emmer systeem. Lukt dit niet, spoel de washandschoen dan zorgvuldig uit na ieder paneel. 
  • Begin boven aan de auto en werk naar beneden.
    De gedachte hierachter is: dat hoe dichter je bij de wielen komt, hoe meer zand en vuil je tegen gaat komen. Door nu bij het dak te beginnen, houd je water en je spons zo lang mogelijk vrij van grote hoeveelheden zand en vuil.
  • Als u de hele auto heeft gereinigd spuit deze dan weer goed schoon tot al het sop verdwenen is.
  • U kunt de auto met koud water na spoelen om zo min mogelijk kalk vlekken te krijgen.
  • Neem als u klaar bent de auto af met een fluffy drying handdoek.
    Het liefst deppend, en anders in rechte lijnen de lijn van de auto volgen.
    Als er nog vuil op de auto zit maakt u zo min mogelijk krassen.
  • Neem wat te drinken, en geniet van het resultaat! 

 

TIP! Was uw auto niet in de volle zon.
De lak van de auto is dan warm, en water en sop verdampen snel.
Dit kan lelijke watervlekken achter laten, die lastig weg te krijgen zijn.

 

Na het polijsten wordt uw auto in een sealant of in de wax gezet.
Hierdoor blijven op de auto waterdruppels liggen, dat noemen we ook beading.

Beading zorgt er voor dat het water makkelijk van uw auto afloopt en vuil zich moeilijker kan hechten aan uw lak.
De wax heeft niet meer zijn beschermende werking, als de beading niet meer zichtbaar is.

Wij adviseren u dan om opnieuw een wax/sealant behandeling op de auto te zetten.